Skip to content
Home » בלוג » גלישת גלים- לא בשביל כל אחד. המדריך לגולש המתחיל. (מעודכן 2023)

גלישת גלים- לא בשביל כל אחד. המדריך לגולש המתחיל. (מעודכן 2023)

גלישת גלים- לא בשביל כל אחד

אז החלטתם שאתם רוצים להתחיל בגלישת גלים, אבל האם זה באמת בשבילכם, מאיפה מתחילים, מה הן הסכנות, מה קונים ומה לא, ואיך אפשר ללמוד לגלוש בתוך פעמים ספורות? כל זאת ועוד בכתבה הבאה, וגם בונוס קטן בסוף. הנה התנ"ך לגולש המתחילים, מוכנים?

גלישת גלים היא תחביב אבל צריך לזכור שגלישה היא גם ספורט אקסטרים מקצועני ותחרותי מוכר ומכובד בעולם, מכאן שהמציאות חייבת להכות בגולש המתחיל ולסטור בפניו בידיעה שמה שראה במסכים הגדולים בתחרויות גלישה מקצועיות או בעמודי אינסטגרם נבחרים, לא משקף את המציאות החובבנית לפחות בשנים הראשונות.

יחד עם זאת, גלישת גלים יכולה להיות הדבר הכי מהנה, מספק ומחטב שתוכלו לעשות לעצמיכם.

אך לפני שתתחילו תיאלצו לשאול את עצמיכם מספר שאלות כמו: האם אני אוהב את הים- ולא מדובר על ים פלטה של חודש אוגוסט כשהמים בטמפרטורה של 28 מעלות, אנחנו מדברים גם על ימים חורפיים, עם גלים דיי גבוהים וים לא צפוי וטמפרטורת מים של 17 מעלות.

עוד דבר שתשאלו את עצמיכם הוא האם אתם אוהבים ספורט יחידני? גלישה היא ספורט יחידני, נכון אתה יכול ללכת עם חבר אבל בסוף אתם לבד עם הגלשן, לבד על הגל ולבד במחשבות.

שאלו את עצמיכם האם הייתם יוצאים מהפוך בחודש ינואר ביום גשום לבד כדי לגלוש. זה אומר ללבוש חליפת גלישה, לקחת את הגלשן ואשכרה להיכנס למים.

אם עניתם על השאלות האלה והשורה התחתונה היא שכן הייתם יוצאים בחורף, אתם אנשים של ים ומים, אתם אוהבים ספורט יחידני וצוללים במחשבות – אז יאללה, מתחילים!

אבל מאיפה מתחילים? מה חשוב לדעת כבר מהתחלה על גלישת גלים, ועם מה אפשר לזרום?

כמה דברים שחשוב לדעת על גלישת גלים לפני שמתחילים.

אתם חייבים לדעת לשחות ולהרגיש בנוח להתמודד עם השינויים במים. נכון הגלשן הוא מן מצוף אבל אסור בשום פנים ואופן לסמוך עליו ככלי הצלה מכל סיטואציה.

אתם צריכים להיות בכושר לפני שאתם מתחילים בגלישת גלים, כך תחסכו לעצמיכם הרבה פציעות. גלישת גלים זה ספורט מעייף, מתיש ומאתגר במיוחד, גם גולשים מתחילים מעידים שלמרות שהיו בכושר שיא בעזרת סוגי ספורט אחרים, בגלישות הראשונות שלהם נתפסו, נחבלו והתעייפו מאוד מכיוון שהגלישה מפעילה גם שרירים שלא כולנו רגילים להפעיל. גלישת גלים בעצם מפעילה בדרך זו או אחרת כל שריר בגוף, הבולטים הם שרירי הליבה האיזון, שרירי בטן, גב, כתפיים, ורגליים.

 כדאי להצטייד בחליפה/ חולצה לגלישה- שתי סיבות עיקריות להצטיידות בחליפה הם הגנה מהשמש בימים חמים ושמשיים או הגנה מהקור בימי החורף, על חליפות נדבר בהמשך…. עוד סיבה ללבוש חליפה היא הגנה על שפשוף בחזה, רבים מן הגולשים המתחילים מתלוננים על חיכוך בין הגלשן לחזה שגורם לשפשוף ואפילו לפצע.

האם לקנות גלשן?

לא כדאי לקנות גלשן עוד לפני שניסיתם לגלוש- לכו תדעו, אולי אחרי פעם או פעמיים של גלישה תחליטו שהגלישה היא לא בשבילכם או שלא גלשתן בגלשן הנכון לכם. אתרי יד 2 מלאים בגלשנים חדשים למכירה של אנשים שקנו גלשן וגלשו איתו פעמים אחדות, אולי זאת הסיבה… נסו להשכיר גלשן בפעמים הראשונות, הכסף של השכרת גלשן לשעה הוא לא יקר והוא יכול לחסוך לכם הרבה כסף בהמשך ועגמת נפש. התייעצו עם “איש הגלשנים” בחנות, ונסו גלשנים שונים כדי להבין איזה אורך גלשן הכי מתאים לכם, וכמה ליטר (נפח הגלשן) אתם צריכים.

איפה לומדים גלישת גלים?

ישנם מספר מקומות בהם תוכלו ללמוד ולקחת שיעורים בגלישת גלים, ראשית זה תלוי במיקומכם הגיאוגרפי ובחוף הקרוב והנוח ביותר להגעה. ישנם מספר בתי ספר לגלישה הממוקמים בחופים ואי אפשר לפספס אותם, רשימה של בתי ספר לגלישה תוכלו למצוא- כאן

איפה ואיך בודקים אם יש גלים

ישנם מספר מקומות ואפליקציות בהם תוכלו לבדוק את תחזית הגלים.

המועדפת עליי היא- GO SURF

גלישת גלים

אילו גלים מתאימים לגולש המתחיל.

כגולשים מתחילים לא תוכלו להתמודד עם כל גל, גלים מעל גובה מותן הם גלים שאפשר להתמודד איתם אבל אם תדירות הגלים היא גבוה, והגלים “חוליים” ז”א שרואים את הגל סוחב איתו חול, ובאופן כללי הים סוער מאוד, יהיה לכם מאוד קשה ואולי כדאי שתנצלו יום כזה כדי לצפות בגולשים מנוסים מכם וללמוד.

איך מתאימים גלשן לגולש ואילו גלשנים מומלצים לגולש המתחיל.

בדרך כלל גולשים מתחילים בוחרים לגלוש עם גלשן שנקרא- סופט בורד. סופט בורד הוא גלשן רך וארוך, בעל כושר ציפה טוב מאוד שמקל על הגולש לתפוס גלים בקלות, לעמוד בקלות ולהרגיש ביטחון במים, עם זאת הסופט בורד הוא כבד לסחיבה, אי אפשר לתמרן איתו במים כשתופסים גל, ז”א שאתה בעיקר גולש ישר לחוף ומתרגל טכניקה, שזה מצוין למתחלים. סוגי גלשנים נוספים הם הלונג בורד – גלשן ארוך מאוד, קשיח ודי קל לגלישה, מתאים לאנשים שאוהבים למצות כל גל ולא “חולים מהירות”, אנשים שאוהבים למצוא את האיזון על הגלשן ומאתגרים את עצמם באתגרי יציבות. גלשן נוסף הוא הפאן בורד- גלשן  עם כושר ציפה גדול מאוד, מתאים למתחילים וכמובן השורט בורד שהוא הגלשן הנפוץ ביותר, גלשן קצר למתקדמים, יותר קשה לצוף עליו וכמובן יותר קשה לעמוד עליו אבל הרבה יותר קל לסחוב אותו הביתה, לאחסן אותו, ולבצע איתו תרגילים ולתפוס אתו מהירות.

איך בוחרים חליפת גלישה.

ישנם מספר פרמטרים מרכזיים לבחירת חליפת גלישה טובה שתשאיר אתכם חמים ולא תפגע בתנועתיות שלכם בזמן הגלישה. חליפות גלישה ברובן עשויות מחומר ששמו נאופרן, הנאופרן הוא חומר ספוגי ואלסטי השומר על חום ואטימות. כשאתם נכנסים עם חליפת גלישה למים, המים חודרים לבד ו”נכלאים” בתוכו, משמע שתרגישו קצת קור בדקות הראשונות ואז הגוף שלכם יחמם את המים ה”כלואים” ותוכלו להישאר חמים. ישנן חליפות שמגיעות בעובי בד 2 מ”מ, יש כאלה ב3 מ”מ ואפילו ב7 מ”מ. ככל שהבד עבה יותר הוא מחמם יותר.

איזה עובי בד לקנות בחליפת גלישה.

ככל שעובי הבד גדול כך הוא מחמם יותר אבל כך עולה גם הסבירות שהחליפה תהייה יותר כבדה ופחות אלסטית, מחממת מדיי ומתייבשת לאט. בכללי בחורף הישראלי תוכלו להסתדר ממש טוב עם חליפה בעובי2/3 מ”מ ואם אתם ממש רגישים לקור אז תוכלו לרכוש חליפת גלישה בעובי 3/4 מ”מ. לא היית ממליץ לקנות חליפה עבה יותר לשימוש בארץ.

ישנם עוד פרמטרים לבדוק כשבוחרים חליפת גלישה כגון- איפה רוכסן הסגירה של החליפה. רוכסן אחורי יהיה לפעמים קצת טריקי לסגור ולפתוח אבל עדיין מומלץ יותר מרוכסן קדמי. רוכסן קדמי יכול להפריע בזמן שכיבה על הגלשן.

יש גם חליפות גלישה עם “הגנות” אבל עצם זה שאתם גולשים עם חליפה כבר מגן עליכם משפשופים ופציעות קלות.

מחירים של חליפות גלישה נאים בין 600 – 2400 שקלים. האמת היא שההבדלים הם לא בשמיים, יש לבדוק את איכות הרוכסן והתפרים כשבוחרים חליפת גלישה, תפרים מולחמים הם החזקים יותר.

איך מטפלים בחליפת גלישה.

חשוב מאוד לשטוף את חליפה הגלישה ממי המלח ישר כשיוצאים מהים. יש לפשוט את החליפה כמה שיותר מהר וללבוש בגדים חמים בכדי לא להתקרר. ויש לשטוף את החליפה משאריות חול שוב כשמגיעים הביתה. לאחר מכן יש לייבש את החליפה במקום אוורירי ומוצל. אסור לאחסן את החליפה אם יש חשש שהיא עדיין לחה. אם יש ספק, אין ספק.

מה צריך לזכור כשמתחילים לגלוש

התחילו לגלוש עם סופט בורד, הוא גלשן רך שלא מסכן אתכם ואת הסביבה, אין לו חוד שפיץ שעלול לפגוע בסובבים אתכם והוא יותר קל ללמידה ולתמרון.

היזהרו מחוף עם סלעים ובחרו סביבה בטוחה לגלוש, כמו כן אל תכנסו לים כשיש רוחות סוערות מידי, בחרו יום רגוע כדי להתחיל לגלוש, חבל להיכנס למים בפעם הראשונה ולחטוף הלם או חלילה פציעה מחוזקת הגלים, זה עלול לסיים לכם את העיסוק בתחביב עוד לפני שהתחלתם.

קחו שיעורים, דאגו לחייך ולהנות, היו אדיבים לסביבה, שמרו על ים נקי!

לפני שנכנסים למים

עשו חימם טוב לפני שאתם נכנסים למים- אין לי מילים  לתאר כמה חשוב לעשות חימום טוב לפני שנכנסים למים, חימום טוב, מונע פציעות, משפר את יכולות הגלישה ומשאיר לכם את המוח חד ופנוי להנות מהגלישה ולא “להילחם” בגלים. מהו חימום טוב? סיבובי צוואר, סיבובי כתפיים, אגן, מתיחות, טיפה אירובי רק כדי להעלות דופק. העיקר להרגיש שאתם נכנסים למים, חמים, משוחררים וערניים.

אל תנסו לגלוש כמו אחרים, אבל תלמדו מהם- אתם לא מכירים את הים, אבל ישנם גולשים מנוסים שמכירים, אל תתביישו לשאול כל מה שאתם רוצים, סימן אזהרה מאוד גדול הוא להגיע כדי לגלוש ולא לראות אף גולש בחוף, אם זה המצב- אל תיכנסו למים! למדו מגולשים מנוסים, יש להם הרבה שעות במים, הם מכירים את חוקי הגלישה ומעודכנים בתחזית.

התעדכנו בתחזית הגלים- אין דבר מדכא מאשר לפנות זמן, לעשות סידורים, להשתחל לחליפת הגלישה, לסחוב את הגלשן באוטו/אופנוע/ ברגל, להגיע לים ולגלות שאין גלים.

קחו שיעורי גלישה

נכון, יש המון מידע ביו טיוב וכולנו אוטודידקטים אבל בגלישת גלים מומלץ לקחת שיעורים כשמתחילים, אפילו שניים או שלושה שיעורים קבוצתיים יעשו את העבודה, אני ממליץ להתחיל ללמוד גלישה ולקחת קורס בחורף, כך גם דואגים לכם לחליפת גלישה וגלשן על חשבון מחיר השיעור וזה ממש משתלם ויוכיח את עצמו בהמשך.

תחייכו- אל תעשו פרצוף מתאמץ ואל תהיו כאלה רציניים, זכרו שהגעתם כדי להנות ואתם לא צריכים להוכיח דבר אלה להפתיע את עצמיכם ביצירת יכולות ופריצת גבולות של עצמיכם בלבד.

הסכנות

פציעות שכיחות בגלישת גלים של מתחילים הם דלקות מפרקים בכתפיים בעיקר בגלל טכניקת חתירה לא נכונה ומאמץ רב מידי, פציעות רציניות יותר הן חבלות בפנים בשל התנגשות חזיתית עם הקרקע, רבים מהגולשים, גם המתקדמים מופתעים כאשר בשלב מסוים הם שוכבים על הגלשן ופשוט כשמגיע הגל הוא מרסק אותם קדימה אל תוך האדמה, עצה שלי-   למדו לעמוד מהר על הגלשן, ועמדו כמה שיותר מהר כשאתם תופסים גל, עדיף ליפול מגובה עמידה כשאתם רואים לאן אתם נופלים, מאשר להתרסק אל תוף האדמה, הגלים בארץ הם נמוכים וכך גם גובה המים.

גלישת גלים- למה כן?

זה מגניב, זה משחרר וכשאתה תופס גל ועומד בפעם הראשונה, ההרגשה היא אלוהית, אתה מחייך לעצמיך ותופח לעצמך על השחם.

גלישת גלים- למה לא?

כמו כל ספורט, החלק הקשה הוא להוציא את עצמיך מהבית, בגלישת גלים זה לעיתים קשה כפליים, יש סכנות ופציעות וזה לא תחביב של “באמצע” צריך ללכת על זה עד הסוף כדי להנות.

מאיזה גיל אפשר להתחיל עם גלישת גלים, ובאיזה גיל כבר מאוחר מידי?

אף פעם לא מאוחר מידי! נכון, ילדים תופסים הרבה יותר מהר, וככל שאתה מתחיל כשאתה יותר צעיר  כנראה שיהיה לך יותר קל, אבל ראיתי מספיק אנשים שהתחילו לגלוש בגיל 40 או 50 והגיעו לביצועים מרשימים, לכל אחד היכולות והכישרונות שלו ותרגול זה המפתח.

איזה ציוד צריך בשביל גלישת גלים?

 כמובן שאחרי שתיקחו כמה שיעורים ותשכירו גלשן תבינו שהציוד הנחוץ לגלישת גלים משתנה בין העונות, בקיץ הישראלי כדאי לגלוש עם חליפת גלישה שמגנה מהשמש ובגד ים רגיל. בחורף תלוי ברמת ההתמודדות שלכם עם קור, מומלץ להצטייד בחליפת גלישה 2/3 מ”מ או 3/4 מ”מ. ישנם גם חליפות “אביביות, קסדת גלישה או כובע גלישה כדי להגן על עצמיכם מפני חבלות ומפני הקור/ כאבי אוזניים. נעלי גלישה לסובלים מקור ואפילו ככפות גלישה. וכמובן גלשן. ישנם מספר סוגי גלשנים וחליפות ועל המומלצים. בהמשך…